EI E: Per què hi ha volcans? què treuen?

Aquesta setmana l'Àlex ens ha explicat l'origen dels volcans, per què existeixen. Ens ha portat una bola del món i ens ha explicat les seves capes internes: nucli, mantell i escorça terrestre. Ens ha dit que la lava es troba a l'interior de la Terra i que surt per un camí que hi ha des de l'interior de la Terra fins al volcà. 





Després hem fet un joc amb les llanternes que vau dur. Vam treballar els volcans actius (deixem la llum encesa i ens movem molt fent soroll), els adormits (a vegades deixem la llum encesa, a vegades l'apaguem) i els extints (deixem la llum apagada i estem molt quiets i callats). 
Aquí teniu fotos i vídeos de la sessió: JOC DE LES LLANTERNES

També hem treballat els volcans a partir de la robòtica. Hem aprofitat el desdoblament amb ciències per poder treballar-ho en petit grup. Hem situat els volcans treballats a un mapa, amb l'ajuda de la bola del món. Després els hem anat buscant amb l'ajuda dels BeeBots. Cada infant n'ha buscat un. Primer hem triat el volcà, després hem escrit el codi amb les targetes i, per últim, hem programat el robot per tal d'arribar al volcà triat. 







En una altra sessió hem treballat amb els mapes amb més autonomia i també hem introduït un altre joc amb els BeeBots: en una plantilla han de descriure el viatge del BeeBot fins el volcà, després dibuixar les fletxes del codi i, per acabar, comprovar el seu codi amb el BeeBot, per veure si ho han fet correctament. La cosa es complica, però han treballat en equip per intentar resoldre la situació plantejada. S'han esforçat molt, alguns ho han aconseguit sols, d'altres amb una més d'ajuda, però han gaudit i han après una nova manera de treballar amb els BeeBots:



Aquesta setmana, en Mattia ens ha explicat tot allò que treu un volcà: roques volcàniques (grans -> bombes volcàniques, mitjanes -> lapilli, petites -> cendra). També ens ha dit que treuen gasos i lava.


En Jan Marc ens ha parlat del fum i les cendres. Ens ha dit que els volcans treuen molt fum, un fum que està molt calent i que deixa anar cendres per allà on passa. Ens ha dit que el núvol de fum pot ser molt gran, tan gran que pot arribar a latres països. De fet, al 2010, va esclatar un volcà a Islandia i el fum va arribar a tota Europa i una mica més enllà, fent que els avions no poguessin volar. Ens ha mostrat la imatge d'un avió que va tenir contacte amb el fum d'un volcà i ens ha dit que el va deixar negre i espatllat.

Ens ha mostrat cendra i també ens ha mostrat la olor que pot fer un volcà. Com? Ha dut sal de l'Himàlaia i li ha afegit una mica d'aigua. Ho hem olorat i ens ha semblat una olor molt forta, per quasi tots no gaire agradable. 



En Nil també ens ha explicat per què els volcans treuen lava. Primer hem vist un vídeo seu creant una bola del món amb plastilina, afegint capa rere capa. Les capes que ha anat posant són: Nucli intern sòlid, nucli extern líquid, el mantell ple de magma i roques, i l'escorça terrestre. Després ens ha mostrat aquesta bola del món i entre tots hem anat posant el nom de les capes:

Per acabar ens ha explicat per on passa el magma fins ser lava. El magma està dins la terra, dins la cambra magmàtica. Després va pujant per la xemeneia, surt pel cràter i, un cop surt, podem anomenar-la lava. 
I, per acabar la setmana, al llarg de la sessió de racons de joc, hem pogut fer un joc que he creat per a ells amb Scratch, per poder treballar la informàtica a nivell molt bàsic (fent servir les fletxes del teclat), així treballen també la coordinació i la lateralitat. El joc consisteix en resoldre un laberint, d'aquesta manera treballen la resolució d'un problema: cal dur un dinosaure fins la sortida, evitant que una roca volcànica el toqui. Aquí us el deixo, per si el voleu fer a casa, a l'ordinador.


Comentaris